søndag den 13. april 2014

PÅSKE DIY

PÅSKEÆG AF ELEFANTTRÅD.....



                                                           
Påskeæg
Påskeæg af elefanttråd

      

Påsken står for døren, og i dag fik jeg endelig lavet lidt påskehygge.
Når man arbejder i blomsterbutik, og hver dag laver påsketing på jobbet, ja så kniber det sommetider, med at få lavet noget til sig selv.

Jeg fik lavet et æg af elefanttråd.
Det kan pyntes på mange måder, og jeg synes det er enkel og meget hyggelig.
Det er lidt hårdt for fingerne, at arbejde med elefanttråd, men det skal være rimelig tyk tråd, for at ægget bliver stabilt nok.  

Her kommer lidt billeder af hvordan det laves.


                                                         
Påskeæg
Du tager nogle stykker elefanttråd og snor dem sammen  i et helt tilfældig mønster og facon.
Der skal ikke være alt for store huller i mønstret.
På billedet er der et stykke mønster eller "lap" af tråd.
Der skal laves mange små stykker.
                                          


                                                                         
Påskeæg af elefanttråd
De små stykker elefanttråd "lapper" skal alle have nogle ender af tråd der stikker ud.
De skal bruges, når alle stykkerne skal samles.

                                                                           
Påskeæg af tråd.
Der skal laves rigtig mange små stykker af "samlet" tråd.
Hvor mange, kommer naturligvis an på størrelsen af ægget, og du kan altid lave flere,
men lav mange, inden du begynder at samle dem.


                                                                               
Påskeæg af elefanttråd
Når du kar lavet rigtig mange små mønster stykker/lapper af tråd, skal de samles.
Nu ligger du "tråd lapperne" sammen og sno enderne ind i hinanden, hvor du synes det passer, så de hænger sammen.

                                                                               
påskeæg af elefanttråd
Samtidig med, at du samler stykkerne, skal du begynde at forme dem, så du får en rund form.


                                                                     
Påskeæg
Form det til et æg undervejs.


                                                                                     
påskeæg
Så er alle styggerne sat sammen, og formen er  ved at være som den skal.


                                                                           
Craspedia og græs.
Til at pynte ægget har jeg brugt 3 craspedia og lidt græs.
Craspedia kan tørres, så den er virkelig god at bruge, og den elsker jeg :)
De skal bare helst være frisker fra starten, så stilkene kan bøjes rundt om ægget.
Græsserne kan sagtens holde påsken over.


                                                                             
Påskeæg
Jeg har sat Craspedia og græs fast med tynd myrtetråd.
Blomsterstilkene og græsset er lagt så de krydser hinandel nogle steder. Det giver en god effekt.


Så er ægget færdig, og det er fint og enkel som det er.
Det kan pynte på et lækkert fad, eller det kan pynte flot på bordet til påskefrokosten.


Jeg fandt et stor marmor æg frem fra gemmerne. Det giver dybde og passer perfekt til trådægget.


                                                                   
Påskeæg
For at der kan komme noget i ægget, har jeg åbnet det lidt i bunden.
Når jeg er tilfreds, med det jeg har lagt i, lukker jeg igen. 


Hvor meget, og med hvad, ægget skal pyntes med, vil altid være en smag sag.
Her er et par eksempler.


                                                                         
Påskeæg
Her har jeg lagt flere æg i det store trådæg.

                                                                           
Fyrfadsstager
Find et par hyggelige stager der passer til dit æg.
Disse her er meget gamle, men jeg er stadig meget vild med dem, og synes de passe perfekt til mit æg.

                                                                                     
Påske diy.
Levende lys skaber altid hygge og stemning.

                                                                 
Påskeæg diy
Ægget er også fin  på en bakke.
Her har jeg lagt andre æg ved siden af.

                                                                     
Påskeæg DIY
Her har jeg lagt endnu flere æg i trådægget.

                                                                           
Påske DIY
Påskeæg, stearinlys og hygge.


De mørke æg er udpustede hønseæg, der har fået narvsværte og shellak.
Har du ikke prøvet at lave den slags æg, så kan jeg varmt anbefale det.
De bliver virkelig smukke.


                                                             
Malede hønseæg DIY
Her er brugt sort narvsværte, men det findes i mange forskellige farver.

                                                                             
DIY malede hønseæg
Først males æggene med narvsværte, derefter med shellak.
De bliver rigtig smukke.
Vigtig at du male et sted med god udluftning, eller udenfor :)



                                                           
 Håber du er blevet inspireret til at lave et hyggeligt påskeæg.
Rigtig god fornøjelse og GOD PÅSKE.

Lone



Ingen kommentarer:

Send en kommentar