torsdag den 3. juli 2014

HÆKLET PONCHO

LAVET AF 42 FIRKANTER.....




                                                               
Hæklet poncho
Poncho hæklet af 42 firkanter





Hæklet poncho
Halsen er strikket.




Hæklet poncho
Lavet af oldemorfirkanter i 3 forskellige farvekompositioner og ensfarvede firkanter.




Hæklet poncho
Denne er med strikket rullekrave.


Jeg forelskede mig fuldstændig, i en hæklet poncho, en dag jeg var på shoppetur med en veninde.
Den var virkelig lækker.... men det var prisen også.
Ikke at den var for høj, når man ved hvor stort et arbejde, det er at lave den, og hvad lækkert garn koster..... men når man nu selv kan lave tingene, tænker man sig jo lidt om, inden man betaler næsten 2000 kr for en hæklet poncho.
Den var desuden også hæklet i noget uldgarn, der kradsede lidt for meget på halsen.

Jeg tænkte at den vil jeg da selv lave... så jeg var fræk nok til lige at kigge lidt på den, tælle firkanter, og studere halsen o.s.v.
Og det er så mit bud på hvordan den skal se ud.


Den er hæklet af 42 firkanter, der er syet sammen til 2 ens stykker... forstykke og ryg af hver 21 firkanter.
For og bag stykke er så syet sammen ved skulderne.
I halsudskæringen har jeg samlet masker op og strikket først v-udskæring, derefter rullekrave på rundpinde.


Det første jeg gjorde, var at besøge garnforetningen, hvor jeg fandt noget lækkert uldgarn, der ikke kradsede.
Den ene poncho er med en karrygul farve, og den anden er med orange. De grå farver går igen, i begge ponchoer. 



                                                                           
Garnvalg til hæklet poncho
Her har jeg valgt mørk koksgrå, mørkgrå, lysgrå og orange, da jeg jo gene vil have en farveklat på.




Så skal der hækles firkanter.... Og det mønster, jeg har valget, er helt almindelige gammeldags oldemorfirkanter.
Den mørkeste farve har jeg valgt som bundfarve. De nederste firkanter, hele vejen rundt på ponchoen, er hæklet ensfarvet i bundfarven ( 18 stk.).
De andre frikanter, har jeg lavet i 3 forskellige farvekompositioner, der alle har bundfarven yderst.
Af hver af de 3 farvekompositioner, har jeg hæklet 8 firkanter..... altså 3x8  (24 stk.)
Firkanterne er så syet sammen med bundfarven, der jo er yderst på alle firkanterne.




Hæklede oldemorfirkanter til poncho
Hæklede oldemorfirkanter til poncho.
18 stk. i bundfarven og 3 forskellige farvekompotioner med 8 firkanter af hver.
ialt 42 stk. oldemorfirkanter.

Jeg har prøver at tegne hvordan firkanterne er syet samme.


                                                         
Mønster til hæklet poncho
Sådan lavede jeg mit farvemønster, og så har jeg syet firkanterne sammen til to stykker,
som vist på tegningen.


Man kan selvfølgelig mikse farver lige som man vil, og man kan også sagtens hækle firkanterne i et helt andet mønster.

De to ens stykker er så syet sammen ved skulderne...... så vist på tegningen.


                                                                     
mønster til hæklet poncho
De to stykker ligges sammen ret mod ret og syes sammen ved skulderne.

I halsudskæringen, har jeg samlet masker op på rundpinde, og strikket en v-udskæring i dobbelt rib.
Derefter har jeg i rib, strikket op i Vèt, så halsåbningen ikke er for stor.
Når du synes størrelsen i halsudskæringen er tilpas, kan du vælge, enten at lukke maskerne af, og lade den være sådan, eller du kan vælge at strikke videre i rib, så du får en næsten lige kant hele vejen rundt, og derefter kan strikke en rullekrave.
Ponchoen med den gule farve har rullekrave, og den orangefarvede poncho har v-udskæring.


                                                                     
Hæklet poncho
Hæklet poncho  af oldemorfirkanter.
Hæklet i koksgrå, mørkgrå, lysgrå og orange.




hæklet poncho
Firkanterne er syet sammen med den koksgrå farve
der er bundfarve




hæklet poncho
Halsen på den orange poncho.


hæklet poncho
Rullekraven på den gule poncho.



Til sidst har jeg hæklet en kant af stangmasker, hele vejen rundt på ponchoens nederste kant.
Så er den blevet vasket i vaskemaskinen på uldprogrammet, er tørret ved at ligge på et håndklæde, og tilsidst er den blevet presset.


Håber du har fået inspiration, til selv at lave en poncho af firkanter.... 
Hvis du har, vil jeg da rigtig gerne se, hvad du har lavet, uanset om du lave en magen til mine, eller du finder på helt nye farver og mønstre.
Har du spørgsmål, omkring hvordan jeg har lavet dem, så spørg endelig, og jeg skal besvare så godt jeg kan.



Jeg vil lige slutte af med, at vise billeder af nogle ponchoer, jeg tidligere har lavet....
Bare til inspiration.......


                                                                     
Hæklet poncho
Hæklet poncho i blå og gyldne farver.




hæklet poncho
Grå strikket  poncho..... Har også lavet en hue der passer til :)





Hæklet poncho
Poncho i lækker brun farve og med skønne træ- knapper


Rigtig god fornøjelse

Lone

4 kommentarer:

  1. Hej Lone
    Har du mon en opskrift på den grå poncho?
    Den er så super flot!
    Hilsen Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane.
      Jeg har desværre ingen opskrift, da den bare er lavet lidt på slum :) men jeg skal prøve, at forklarer hvad jeg har gjort, så godt jeg kan.
      Det er strikket i 2 firkantede stykker de måler ca. 50x65 cm. Stykkerne er så sat sammen så den korte side på det ene stykke syes på den nederste del af det andet stykkes lange side..... og lige sådan modsat :-)
      Prøv evt. med to små stykker papir hvis du ikke lige kan greje den :) Derefter har jeg samlet lidt masker op i halsen og strikket en lille kant rundt... ca 4-5 omgange (rundpinde)
      Det rillede mønster er lavet ved at strikke skiftevis ret og vrang....
      På Retsiden er der skiftevis 3 rækker med retmasker og 3 rækker med vrang.
      Den er strikket i tykt gar på store pinde, så et hurtigt projekt :-)
      Håber du kunne bruge min forklaring og spørg endelig hvis du er i tvivl om noget :-)
      God fornøjelse med arbejdet.
      Hilsen Lone

      Slet
  2. Hej Lone
    Tusind tak for svar! Jeg må have været træt i aftes, for jeg troede at den var hæklet.. Men det må nok også kunne lade sig gøre efter din vejledning .. jeg

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er jo også vist under hæklet poncho, det beklager jeg... Du kan sagtens hækle den.. Tror jeg ville hækle dobbelte stangmasker for at lave lidt striber i mønsteret :)

      Slet